Türkiye
otomotiv tarihi genel olarak bilinen aksine Cumhuriyetin ilk yıllarına dayanır.
Genç Türkiye’ninilk yıllarında sadece otomobille tanışmamış aynı zamanda
otomotiv üretimi ile de çağı yakaladığını söyleyebiliriz.
Ford – 1929- Tophane
Üretim Tesisi:
•
1928
de, hükümet ile Ford Motor Company arasında 25 yıl geçerli olacak bir anlaşma
imzalandı.
•
1929 da, Tophane’de bir arsa Ford Motor
Company’ye tahsis edildi. 450 işçisiyle Ford, montaj üretimine başladı.
•
Temmuz
1931 de, günlük otomobil ve kamyon üretim toplamı 48 adede kadar yükseldi.
Hedef
pazarlar olarak Sovyet ülkeleri, Balkanlar ve Orta doğu seçilmiştir. Lokasyon
olarak İstanbul’un seçilmesinde lojistiğin önemini bir kez daha görebiliyoruz.
Limana erişimin olması parçaların fabrikaya ulaştırılması ve bitmiş ürünlerin
de alıcı pazarlara erişimini kolaylaştırmaktadır. Bugün bile önemini yitirmeyen
bu parametre 1920 li yıllarda da otomotivin seri üretime yeni geçildiği
zamanlarda yöneticilerin farkında olduğu bir değerdi.
1927
yılında ihracatın artması için çıkarılan teşviklerin etkisi ile Tophane serbest
bölgesinde kurulan Ford fabrikasıda 450 kişi çalışmaktaydı. 1929 büyük buhranın
da etkisi ile ana hedef olan tarım sektörünün etkilenmesi ile birlikte
talepteki daralma ve kapasite kullanım sıkıntıları nedeniyle kapasite artışına
gidemeden 1934 yılında Ford Tophane fabrikası kapanmıştır.
Tuzla
Jeep Fabrikası- 1954:
2.
Dünya savaşı sonrasında toparlanan dünya ekonomisinda Türkiye de pay almak için
çeşitli girişimlerde bulundu. Bunun sonuçlarından birisi de Tuzla’da 1954
yılında Amerikan Willys Overland firması 2. Dünya
savaşında kullanılan Willys MB’nin daha modern versiyonları ve Büssing
kamyonlarını üretmeye başladı.
1955 yılında ise yine İstanbul’da kamyon üretimi yapan Federal Türk
Kamyonları Anonim Şirketi kuruldu ve tüm çalışanları da Türklerden oluşuyordu.
1956 yılında ise Minneapolis-Moline Türk Traktör ve Tarım Makineleri
şirketi ve yine benzer tarihlerde Türkiye’nin ilk uçak motoru fabrikası Türk
Hava Kurumu tarafından kuruldu. 1958 yılında ise İstanbul Şişli’de ilk
Türk otomobili olan Nobel 200 modeli Fuldamobil lisansı ile üretilmeye
başlandı.
Otosan’ın Kurulması –
1959:
Türkiye’nin
ilk kalıcı yatırımı olarak adlandırabileceğimiz Otosan 1959 yılında üretimine
başladı. O yıllarda Ford Lisansı altında Ford Consul (binek) ve Thames Trader (ticari
araç) modelleri üretilmekteydi.
•
Koç Grup Yatırımı.
•
1960 yılında üretime başlandı.
•
4 Ford Consul / gün
•
8 Thames Trader / gün
•
Toplam 12 adet /gün
Devrim – 1961:
Türkiye’nin
hayalini kurduğu ve bir nevi gurur meselesi olan “kendi aracımızı üretebiliriz”
hedefinden yola çıkarak dönemim Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in çabaları ile
Eskişehir Devlet Demiryolları’nda (TÜLOMSAŞ) çalışan mühendisler tarafından
geliştirilen ve 135 günde tamamlanarak 29 ekim 1961 törenlerine
yetiştirilmiştir. Törende 100 metre giderek duran araç ülkede büyük hüzne sebep
olmuştur.
Anadol – 1967 – 1991:
Türkiye’nin
yerli tasarım hayali Devrim ile yarım kalsa da Otosan bünyesinde fiberglas teknolojisi
ile üretilen Anadol bu hayali gerçeğe dönüştürmüştür. 1967 ile 1991 yılları
arasında 112.887 adet Anadol üretilmiştir. İsmi bir oylama sonucu Anadolu
topraklarından esinlenerek Anadol konulmuştur. 1973 yılında ise artık sadece
binek sedan ve ticari araçlar üretmekle
kalmayan Otosan Türkiye’de üretilen ilk spor otomobil olan Anadol STC-16
üretimine başladı ve model oldukça da büyük heyecan yaratmıştı.
Tofaş (1968) – Renault
(1971):
1968
yılında Türk Otomobil Fabrikası Anonim Şirketi yani TOFAŞ kuruldu ve Fiat
lisansı ile Murat 124 modelinin üretimi de 1971 yılında başladı. 1969 yılında
kurulan OYAK şirketi ise Fransız Renault firması ile anlaşarak Renault 12
modelini 1971 yılında üretmeye başladı. Ayrıca bu tarihlerde bir başka önemli
yatırım daha gerçekleşmişti. 1967 yılında kurulan Otomarsan 1968 yılında
İstanbul’da Mercedes O302 marka ve model otobüsler üretmeye başlamıştı.
Eskişehir Motor
Fabrikası – 1982:
Otomotiv
üretiminde stratejik öneme sahip parçalardan belki de en önemlisi motordur.
Türkiye otomotivcilerinin de hayalini kurduğu motor üretimi Eskişehir İnönü’de
Otosan’ın motor fabrikasını 1982’de kurması ile gerçeğe dönüştü. Günümüze
geldiğimizde ise İnönü’de Ford araçlarına sadece motor üretilmekle kalmıyor
aynı zamanda motorun tasarımı ve geliştirilmesi de yapılmaktadır.
Küresel Başarılara Doğru
1990 +:
1990
lardan itibaren kendisini ispatlayan Türk Otomotiv sanayiine global modellerin
de gelmesi sağlanmıştır. Müşterilerin daha talepkar olması ile birlikte
çeşitlenen araç modelleri ilk defa dünya ile aynı anda Türkiye’de de üretilmeye
başlanmıştır.
•
Ar-Ge
ve Dizaynın öne çıkması.
•
Yeni fabrika yatırımları (Toyota-Adapazarı,
Opel-İzmir, Hyundai-Kocaeli, Ford-Kocaeli)
•
Dünya üretim merkezleriyle aynı modellerin
üretimi. (Transit Connect, Corolla
Verso)
Türkiye’de
otomotiv sanayinin 1960 dan sonra hızlanmasını aşağıdaki geçiş aşamaları ile
sınıflandırabiliriz.
Geçen
yıllar içersinde Türkiye’nin ihracatında lokomotiv sektör olmayı başaran ve
sürdüren otomotiv sektörü 1,6M adet üretime ulaşmıştır. Dünya üretiminde %1,7
ye, Avrupa da ise istikrarlı kapasite artışı ile %8,2 ye ulaşmayı başarmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.